ASAC

Amsterdamse Studenten Alpen Club » #1 De Klimschoen

Materiaalcolumn #1: De Klimschoen

 

Deze eerste materiaalcolumn gaat over het allerbelangrijkste materiaal wat er is: de klimschoen! De klimschoen staat aan de basis van al onze klimprestaties en is naast onze handen (die we helaas niet voor het uitkiezen hebben) ons contactpunt met de rots. In deze column zal ik uitweiden over de aankoop van nieuwe schoenen en onderhoudsstrategieën.

Een van de vragen die ik het meeste krijg is: “Miron, welke klimschoenen moet ik kopen?”. Eigenlijk is mijn antwoord daarop altijd: “Waarvoor ga je ze gebruiken en hoeveel wil je uitgeven?”. Stiekem is dit het antwoord wat ik geef op alle vragen omtrent de aanschaf van nieuwe spullen en het is goed om dit voor jezelf te bedenken voordat je iets gaat kopen.


Als je eerste paar klimschoenen koopt om er in de hal mee te klimmen, adviseer ik je om een goedkoop en comfortabel model te kiezen, bijvoorbeeld van de Decathlon. Als je nog niet zo lang klimt (of als je techniek na jaren klimmen nog steeds gebrekkig blijft) zul je je schoenen in de hal heel snel verslijten doordat je de punt van je schoenen vaak net boven de voetgreep plaatst en ze vervolgens langs de muur naar beneden schuurt. Dit resulteert uiteindelijk in een gat in de punt van je schoen. Daarom vind ik het zonde om dure schoenen te kopen als eerste paar, omdat je ze waarschijnlijk snel kapot maakt. Verder denk ik dat het fijn is als je eerste schoenen geen pijn doen tijdens het dragen, omdat je dan met plezier blijft klimmen.

Als je al wat langer klimt of bouldert en graag wilt proberen wat harder te klimmen, raad ik je aan om eens een wat stijvere, agressieve schoen te proberen. Met agressief bedoel ik dat de zool van je schoen een beetje gekromd is. Dit helpt je om aan kleine treetjes te trekken met je tenen, wat erg handig is voor in de overhang. Verder hebben deze schoenen een stijvere zool. Dit zorgt ervoor dat je beter op kleine grepen kunt staan, maar ook dat je schoenen minder meegeven en dus minder comfortabel zijn. Voorbeelden van dit soort schoenen zijn Solutions, Katana Laces of de Skwama’s. Zelf heb ik alleen ervaring met de Katana Laces (niet de klittenband uitvoering) en raad ik deze erg aan. Het fijne aan eens schoen met veters is dat je de schoenen overal strak kan aantrekken en de schoen zo kan aanpassen aan de vorm van je voet.

Als je buiten vaak lange routes onder je maximale niveau klimt, of als je buiten je dure schoenen niet wilt verslijten op makkelijke opwarmroutes, raad ik je aan om een paar multipitch schoenen aan te schaffen. Dit zijn soepele comfortabele schoenen die je de hele dag aan kan houden zonder pijn aan je voeten. Zelf ben ik fan van de La Sportiva Mythos. Ook heb ik goede verhalen gehoord over de Five Ten Anazasi. Het belangrijkste aan een multipitch schoen is het comfort. Als je na drie lengtes last krijgt van je tenen, kan multipitchen een nare ervaring worden. Zo heeft voorzitter Tessa ooit 12 lengtes lang veel te strakke schoenen aangehouden. Toen ze boven kwam duurde het een halfuur voordat ze weer zonder pijn kon lopen of uberhaupt kon opstanen. Een comfortabele schoen moet heel soepel zijn en zeker niet te klein, zodat je er met koud weer ook met sokken in kan klimmen.

Mocht je net zoals ik heel erg fan zijn van spleetklimmen, dan kun je daar ook speciale schoenen voor kopen. Het belangrijkste aan een spleetklimschoen is een stijve zool die je tenen en je voet beschermt als je je voet in een spleet klemt. Ik heb laatst een spleet geklommen in TC pro’s en dat beviel me erg goed.

Dan nu het tweede deel van het verhaal: hoe onderhoud ik mijn schoenen nadat ik ze gekocht heb. Hierbij zijn er twee dingen die je wilt tegengaan: stank en slijtage (als je geen probleem hebt met stinkschoenen kan je de volgende alinea overslaan)

Je klimschoenen gaan stinken doordat het achtergebleven zweet in je schoenen een perfecte broedplaats is voor bacteriën, die de nare lucht veroorzaken. Je kan zweet op meerdere manieren bestrijden. Sommige mensen klimmen altijd met sokken aan zodat het zweet niet in je schoenen terechtkomt. Verder zijn mooie lange sokken in je klimschoenen in combinatie met een korte broek de ultieme retrostijl. Je kan er ook voor zorgen dat je schoenen na elke klimsessie snel opdrogen. Dit kan je doen door je schoenen tussen de routes door uit te trekken, je schoenen goed te laten luchten of je schoenen in te strooien met babypoeder (dit neemt het vocht op). Een laatste optie waar ik zelf veel gebruik is het inspuiten van mijn voeten met bacteriedodende antizweet spray van Pedifresh (er zijn vast ook andere merken te vinden). Dit zorgt ervoor dat mijn voeten zelf minder zweten en de bacteriën in mijn schoenen doodgaan.

 

Als laatste is er de slijtage van je klimschoen. Bijna altijd gaat je schoen stuk puntje waar je grote teen zit. DIt kan je uitstellen door zo netjes mogelijk te klimmen, maar uiteindelijk gaan ze altijd stuk. Als je dure schoenen hebt kan je overwegen je schoenen te laten verzolen. De schoenmaker zet dan een nieuwe rubberlaag op je schoenen waardoor je weer verder kan klimmen en je niet een hele nieuwe schoen ho

eft te kopen. Ik denk dat dit ook de meest milieuvriendelijke optie is. Het allerbelangrijkste aan verzolen is dat je het op tijd doet. Het rubber op je klimschoen bestaat uit twee del

en: de rand en de zool. Je kan de lijn tussen de twee delen zien lopen (hier zijn ze aan elkaar gelijmd, zie ook het plaatje). Naarmate de zool verder slijt loopt deze lijn steeds dichter bij de onderkant van je schoen. Als je zool tot aan deze lijn is versleten is het tijd om te verzolen. Wacht je langer dan zal je rand verslijten en uiteindelijk gaten in je schoenen. Je kan nu nog steeds verzolen, maar dit is duurder en zal de pasvorm van je schoen veranderen. De beste manier om dit te voorkomen is om altijd twee paar klimschoenen te hebben, zodat je een versleten schoen op tijd kan opsturen ter reparatie.

Ik merk dat dit een lang verhaal is geworden. Ik hoop dat jullie het nuttig vonden en ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Groetjes

 

Miron de Matco

1 % beledigd
Waarbij 1 staat voor totaal niet beledigd en 100 voor het indienen van een verzoek tot royatie bij het bestuur
1 % oneens
Waarbij 1 staat voor totaal niet oneens en 100 voor, nouja gewoon voor 100% oneens ofzo

Disclaimer

Elk stukje is een mix tussen informatie, mijn mening en een (niet altijd even geslaagde) poging tot humor. Het is niet mijn bedoeling mensen te beledigen.

Verder ben ik geen instructeur. Ik ben een natuurkundige met meningen over materiaal. Ik heb enigzins het idee dat ik weet waar ik het over heb. Op ASAC-activiteiten (en daarbuiten) ben je altijd zelf verantwoordelijk voor je veiligheid. Luister altijd naar je instructeur. Die heeft er een diploma voor. Ik heb alleen een diploma in natuurkunde en een grote bek hebben.