ASAC

Amsterdamse Studenten Alpen Club » Materiaal huren

Materiaal huren via de ASAC

Materiaal van de ASAC is voor alle leden beschikbaar om te gebruiken tijdens cursussen en klimweekenden. Denk aan touwen, klimsetjes, pannen en crashpads voor de klimweekenden, maar ook pickels, stijgijzers en bivakzakken voor je alpiene avonturen!

Ook voor je eigen georganiseerde weekenden of klimuitjes kan je gebruik maken van het ASAC materiaal. Op deze pagina kan je vinden hoe dat moet en wat er allemaal precies te huur is.

Het huren van ASAC materiaal door leden is gratis! Er kunnen wel kosten in rekening gebracht worden voor het beschadigen, kwijtraken of te laat inleveren van materiaal


Materiaal huren: hoe moet dat?

Om materiaal te huren bij de ASAC moet je drie dingen doen:

  1. Neem contact op met de MatCo. Dit kan per email ( materiaal@asac.nl ) of via WhatsApp (+31 657580035). Vraag of het materiaal beschikbaar is en maak een afspraak om het materiaal op te halen. Alle verzoeken die een week van tevoren worden gedaan, zal de MatCo proberen te honoreren. Als je korter dan een week van te voren een verzoek doet, honoreert de MatCo het als hij/zij daar zin in heeft. Als je de Matco de avond van te voren wil bellen/appen, gaat het hem niet worden.
  2. Als je een afspraak hebt om materiaal op te halen, vul dan van tevoren dit formulier in. In dit formulier ga je akkoord met het materiaalregelement en geef je de periode van de huur aan en het formulier is leidend voor de matco om materiaal klaar te leggen. Als je het formulier niet invult krijg je geen materiaal mee omdat als je het niet invult wordt het materiaal gewoon niet(op tijd) klaargelegd!!!
  3. Zorg dat je de Danalock app gedownload hebt en een uitnodigingslink hebt gekregen van de MatCo. Hiermee kan je het ASAC-hok onder de ingang van het USC openen om het materiaal op te halen.
  4. LEVER HET MATERIAAL WEER NETJES IN! Volgens het materiaalreglement heb je na thuiskomst een week om het material weer in te leveren. Stuur de MatCo een foto van waar in het hok je het hebt neegelegd.

Je kan enkeltouwen huren als je de OVS-status hebt en dubbeltouwen als je de OVM-status hebt. Je kan alleen cams en nuts huren als je de Adventure Klimmer (AK) of OVT status hebt behaald.

Het kan zijn dat het door jouw gewenste materiaal niet beschikbaar is in jouw periode vanwege ASAC cursussen, NSAC cursussen of verhuur aan anderen die jou voor waren. Cursussen en weekenden van de ASAC en cursussen van de NSAC hebben prioriteit. Voorkom teleurstellingen en wees op tijd met je aanvraag.


Het Smartlock? Huh, wat is dat en hoe werkt het? zelfbenoemde

Sinds het aantreden van de meest (zelfbenoemde) legendarische Matco in de geschiedenis van de ASAC (Sorry Bas), is het mogelijk om het materiaalhok binnen te komen met behulp van een smartphone. Supervet. Vind ik dan. Om te voorkomen dat ik eindeloos hetzelfde verhaal moet typen, kan je hier lezen hoe dat in zijn werk gaat. Maar allereerst, een aantal huisregels voor het zelfstandig dingen uit het hok pakken. Ook als je kaderlid, commissielid of (ex)-bestuurslid bent:

  • Pak nooit dingen uit het hok zonder dat de Matco ervan weet! Andere bestuursleden zijn niet de Matco. Een instructeur is ook niet de Matco. De Matco is de Matco. Dit geldt ook als je materiaal maar voor een paar uur nodig hebt. De Matco is de enige met het overzicht van welk materiaal er op welk moment in het hok moet liggen
  • Pak je materiaal voor een cursus in het USC? Leg alles op exact dezelfde plek weer terug als je het gevonden hebt, anders is er kans dat er touwen niet door weekendgangers worden meegenomen
  • Kom je materiaal terugbrengen? Flikker alles gewoon op de grond, of op de kar. En stuur de Matco een bericht dat je het ingeleverd hebt, dan zullen de dreigende mailtjes stoppen.
  • Ga nooit maar dan ook nooit zelfstandig materiaal ophangen/opruimen!!! Je denkt dat je de Matco helpt, maar je  maakt het alleen maar moeilijker. Anders moet ik elke keer als iemand beweert iets ingeleverd te hebben alles gaan natellen
  • Trek altijd de deur achter je dicht! Het slot sluit na 10 minuten vanzelf, maar het kan geen kwaad om via de app de deur op slot te doen
  • Er wordt een automatisch logboek bijgehouden. Mocht ik het idee hebben dat er dingen kwijtgeraakt zijn, spreek ik degene aan die als laatste naar binnen is geweest.

Zo, dan nu de uitleg. De allereerste stap is het installeren van de “Danalock” App op je smartphone. Klik hier voor Android, en hier voor IOS

Dan zijn er nu twee mogelijkheden:

  1. Je hebt al een account. Stuur dan een mailjte naar materiaal@asac.nl en de Matco zorgt dat je op het goede moment toegang krijgt tot het hok
  2. Je hebt nog geen account.  Stuur dan een mailjte naar materiaal@asac.nl en Matco maakt een account voor je aan met het mailadres waar je mee mailt. De Matco maakt een account voor je aan en stuurt je je wachtwoord. De Matco zorgt dat je op de data dat het nodig is je toegang hebt.

De groene knop is om de deur te openen. Drie keer raden wat de rode knop doet. Sneller drukken heeft geen zin, het is een digitaal slot, geen supercomputer.

Help het werkt niet

  • Je bluetooth moet ingeschakeld staan
  • Je digitale sleutel is verouderd. Druk op ‘refresh keys’ in het menu aan de linkerkant van de app
  • Op sommige oudere telefoons moet je GPS aanstaan of je moet de app permissie geven om je locatie te gebruiken (hoe je dit instelt verschilt per telefoon en androidversie)
  • Als het slot niet reageert, werkt het vaak om de app te sluiten en opnieuw op te starten. Op android telefoons heb je vaak drie knoppen, waar 1 knop alle apps laat zien die open staan. Door apps omhoog te vegen kan je ze helemaal afsluiten, simpelweg op je homeknop drukken sluit de app niet af
  • Mocht dit allemaal niet werken, stuur me dan een berichtje of bel me als je voor een dicht hok staat. Alle bestuursleden kunnen het hok ook in en zijn vaak in de buurt. Er is geen sleutel meer bij de balie van het USC 
  • Mocht je geen smartphone hebben, het hele proces niet snappen of heb je geen zin in gedoe, stuur me dan een week van tevoren een maitlje en dan zorg ik dat het materiaal in de kist in het USC ligt. De sleutel van de kist is nog wel op te halen bij de balie


Wat kan je huren?

  • Enkeltouw/dubbeltouw/alpien touw
  • Set Cams
  • Set Nuts
  • Klimsetjes
  • Verlengde setjes
  • Klimgordel
  • Zekerapparaat
  • Helm
  • Topo
  • Pickel
  • IJsbijl
  • Stijgijzers
  • Bivakzak
  • Lawineset
  • Benzinebrander
  • Crashpad
  • Edelrid OHM
  • Clipstick
  • Schroefkarabiners
  • Topo
  • IJsboor
  • IJsboorslijper
  • Set walkie talkies
  • Fast&light tarp

Is er materiaal wat je wilt huren, maar staat het niet in deze lijst? Stuur de MatCo een berichtje! Als we het gewenste materiaal wel in ons assortiment hebben, kan er vast wat geregeld worden =).

Hebben we het niet in ons assortiment? Wie weet kan je de MatCo (en andere bestuursleden) ervan overtuigen dat het een plek in ons arsenaal verdient en zal de ASAC het aankopen.

Topo’s

De ASAC bezit topo’s van de volgende gebieden: Topo Inventaris


Retourneren materiaal

Nadat je een klimweek(-end) hebt genoten van je gehuurde materiaal, is het helaas weer tijd om afscheid te nemen! Al het gehuurde materiaal moet een week nadat je weer terug bent in het platte Nederland terug in het hok zijn. Hoe gaat dat in zijn werk:

  1. Inleveren via de danalock
    In je aanvraag heb je aangegeven wanneer je terug komt. Vraag aan de MatCo of hij je weer toegang kan geven tot het hok via de danalock app. Leg het materiaal terug in het hok (op de grond of op de kar).

    Inleveren via de danalock heeft de voorkeur van de MatCo.

  2. Inleveren via de ASAC kist in het USC
    Indien het niet is gelukt om binnen een week na de huurperiode een afspraak te maken met de MatCo/ander bestuurslid kan je het materiaal inleveren via de ASAC kist. De kist staat in de gang tussen de klimhal en de squashhal en is te herkennen aan de I ♥ ASAC sticker. De sleutel van de kist kan je aan de balie van het USC vragen. Onder de kistdeksel hangt een formulier waarop je kan invullen wat je hebt ingeleverd. Laat ook via mail of telefoon aan de MatCo weten als je materiaal in de kist hebt gelegd, zodat de kist zo snel mogelijk geleegd kan worden.
    LET OP! Materiaal in de kist leggen is op eigen verantwoordelijkheid. We doen ons best om het materiaal in de kist zo snel mogelijk op te bergen.

Beschadiging of verlies

Meld altijd beschadigingen, disfunctie, verlies of andere bijzonderheden. Bij beschadiging of verlies kunnen er kosten bij de huurder in rekening worden gebracht.
Meld bij touwen altijd als je een grote/harde voorklimval hebt gemaakt (valfactor >0.6)  of als je een stuk hebt moeten afsnijden.

Te laat retourneren

Wanneer je niet op het afgesproken moment of niet binnen 1 week na de huurperiode het materiaal retourneert kan er een boete in rekening worden gebracht.

Neem in het geval van te laat retourneren direct contact op met de MatCo! Hiermee voorkom je boetes of zelfs verbanning naar de zwarte lijst (= lijst met mensen die geen materiaal meer mogen huren).

De boete voor te laat inleveren van materiaal bedraagt 5 euro voor de eerste week. Elke week wordt daar 50% van het openstaande bedrag bij opgeteld. Dus de tweede week is de boete 7.5 euro en de derde week 11.25 etc.

Dus wees verstandig en lever je gehuurde materiaal snel in =)

ASAC Materiaalregelement

Het doel van dit reglement is duidelijkheid verschaffen omtrent de verplichtingen van de

materiaalcommissaris en de rechten en plichten van gebruikers van ASAC-materiaal. Indien dit reglement in strijd is met de huidig geldende statuten of het huishoudelijk reglement van de ASAC of de NSAC, zijn de statuten of het huishoudelijk reglement van de ASAC of de NSAC leidend en dient het materiaal reglement herzien te worden.

Artikel 1: Het ASAC-materiaal

  1. Voor ASAC-materiaal geldt de volgende splitsing.
    1. De bibliotheek, hiervoor geldt artikel 1, 2, 3, 4, 5 en 8 van dit reglement
    2. Het materiaaldepot, hiervoor geldt artikel 1, 2, 3, 4, 6, 7 en 8 van dit reglement

Artikel 2: De materiaalcommissaris

  1. De materiaalcommissaris is verantwoordelijk voor het beheer en de instandhouding van het materiaaldepot en de bibliotheek. Het bestuur beoordeelt het huidige materiaal bestand en beslist hoeveel en welke aankopen gedaan moeten worden.
  2. Leden hebben recht op het lenen of huren van materiaal voor zover dat voorradig is. Dit geldt onder het voorbehoud dat deze leden worden geacht verantwoord gebruik van dit materiaal te kunnen maken. De materiaalcommissaris is belast met het controleren van de klimstatus van de huurder. Zie artikel 6.
  3. Voor elke overdrachts-ALV controleren de materiaal commissaris en kandidaat materiaal commissaris het materiaal en maken een materiaaloverzicht. Dit dient gerapporteerd te worden tijdens de overdrachts-ALV.

Artikel 3: Materiaal depot

  1. Er wordt enkel materiaal toegevoegd aan het depot door
    1. Schenking
    2. Aankoop
    3. Sponsoring
  2. Er wordt enkel materiaal verwijderd uit het materiaal depot door
    1. Vernietiging
    2. Verkoop per opbod aan de leden

Artikel 4: Uitlenen van ASAC-materiaal

  1. De volgende volgorde van prioriteit wordt aangehouden voor het uitlenen van ASAC-materiaal.
    1. Leden van de ASAC ten behoeve van ASAC-opleidingen.
    2. Leden van de ASAC ten behoeve van NSAC-opleidingen.
    3. Leden van de ASAC ten behoeve van ASAC-activiteiten.
    4. Leden van de ASAC ten behoeve van privé-activiteiten.
    5. Leden van andere SAC’s.
  2. Voor alle activiteiten genoemd onder lid 1 stelt de materiaalcommissaris het kosteloos ter beschikking.
  3. Voor activiteiten als genoemd onder lid a,b en c berust de aansprakelijkheid voor schade aan of verlies van het materiaal tijdens deze activiteiten bij de vereniging, behoudens nalatigheid van de huurder.
  4. Voor activiteiten als genoemd onder lid 1 d en e stelt de materiaalcommissaris een huurprijs. De aansprakelijkheid voor schade aan of verlies van het geleend materiaal berust bij de huurder.
  5. De huurprijzen worden gecommuniceerd via de website van de ASAC met daarop de actuele huurprijzen. De huurprijs is gebaseerd op het aantal gebruiksdagen.
  6. Reserveringen van ASAC-materiaal worden definitief na bevestiging per e-mail van de materiaal commissaris. De materiaal commissaris heeft de mogelijkheid om tot 1 week voor de verhuurdatum de reservering te annuleren indien deze nog niet definitief was.
  7. De staat van het materiaal dient voor inlevering gecontroleerd te worden door de huurder. Indien er beschadigingen worden geconstateerd dient dit bij inlevering gemeld te worden aan de materiaalcommissaris.
  8. De huurder heeft de plicht om het materiaal uiterlijk één week na de besproken inleverdatum te retourneren. Bij verhindering dient de materiaalcommissaris geïnformeerd te worden. Is het materiaal één week na de afgesproken datum niet retour, dan geldt er een boete van 5 euro. Voor elke daaropvolgende week komt daar een bedrag 50% van het openstaande bedrag bovenop.
  9. De  materiaalcommisaris heeft het recht om naar eigen inzicht leden op de zwarte lijst te plaatsen. Leden op de zwarte lijst verliezen het recht materiaal te huren van de vereniging.
  10. De materiaalcommissaris int in samenwerking met de penningmeester de verschuldigde bedragen via automatische incasso en communiceert de incassodatum van te voren met de huurders.

Artikel 5: De bibliotheek

  1. De materiaalcommissaris is verantwoordelijk voor de instandhouding van de bibliotheek.
  2. Voor het gebruik van de bibliotheek gelden de volgende plichten:
    1. Materiaal uit de bibliotheek dient volgens afspraak gereserveerd en geretourneerd te worden. Zie artikel 4.
    2. Bij verlies of beschadiging van bibliotheekmateriaal, is de lener het volgende bedrag verschuldigd:
      – Indien er nog geen nieuwe herziene uitgave is uitgegeven, bedraagt de dagwaarde 100% van de vervangingswaarde.
      – Indien er een herziene uitgave is, bedraagt de dagwaarde 75% van de vervangingswaarde.
      – Bij elke volgende herziene uitgave bedraagt de dagwaarde 50% van de vervangingswaarde.

Artikel 6: Aanvullende bepalingen met betrekking tot de verhuur

  1. Indien het hierna genoemde materiaal niet voor opleidingsactiviteiten wordt gebruikt, gelden de volgende regels. Opleidingsactiviteiten moeten onder toezicht staan van bevoegd kader of door de Opleidingscommissie voor materiaalgebruik zijn erkend.
    1. Touwen mogen enkel gehuurd worden door een huurder die minimaal een klimvaardigheidsbewijs Outdoor Voorklimmen Singlepitch bezit.
    2. Materiaal voor trad klimmen mag enkel gehuurd worden indien de huurder een klimvaardigheidsbewijs AK of Trad bezit, met goed gevolg  C2-cursus heeft afgerond of aantoonbaar gelijk niveau bezit. Aantoonbaar voldoende niveau voor trad klimmen ter beoordeling van een sportkliminstructeur met AK- of Trad licentie of voor alpien gebruik ter beoordeling van een alpiene instructeur.

Artikel 7: Schade of verlies van geleend materiaal

  1. De gebruiker en/of huurder is verplicht eventuele schade, die is ontstaan aan het materiaal, zo snel en uitvoerig mogelijk te melden aan de materiaalcommissaris.
  2. Bij schade aan gehuurd materiaal dient de huurder de reparatiekosten van het materiaal te vergoeden indien deze lager zijn dan de onder lid 3 genoemde vervangingswaarde. In andere gevallen dient de huurder de vervangingswaarde te betalen.
  3. Bij verlies van gehuurd materiaal dient de huurder de vervangingswaarde van het materiaal te betalen. De vervangingswaarde wordt op de volgende manier bepaald. Vervangingswaarde = Nieuwprijs ∗ (1 −  Leeftijd/Afschrijvingstermijn)
  4. Het bestuur is verantwoordelijk voor het bepalen van de afschrijvingstermijn van al het ASAC-materiaal. De nieuwprijs, leeftijd en de afschrijvingstermijn van al het ASAC-materiaal wordt door de materiaalcommissaris bijgehouden en zijn op aanvraag in te zien.
  5. In alle gevallen geldt een restwaarde bepaald door de materiaalcommissaris in overeenstemming met het bestuur.

Artikel 8: Slotbepalingen

  1. De ASAC aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor eventuele schade of letsel voortvloeiend uit het verhuren dan wel uitlenen van haar materiaal.
  2. In alle gevallen waarin dit materiaal reglement niet voorziet, of waarbij er twijfel kan ontstaan, beslist het bestuur.